Reactie ChristenUnie op coalitieakkoord

JoelleGooijer2vrijdag 16 mei 2014 09:41

Dit is de bijdrage die fractievoorzitter Joëlle Gooijer op de raadsvergadering van 15 mei heeft gegeven in reactie op het coalitieakkoord.

Bijna twee maanden na de verkiezingen is er een nieuw college, en ligt er een coalitieakkoord van vijf partijen; getiteld: Delft verdient het! Vanavond hebben we als fracties de gelegenheid daarop te reageren, in aanloop naar de vele debatten die we in deze zaal nog met elkaar hopen te hebben. De ChristenUnie ziet in dit akkoord vooral een voortzetting van het huidige beleid. En op hoofdlijnen hebben we dat beleid de afgelopen periode gesteund. Toch zit nu de VVD in plaats van het CDA in de coalitie. Met de titel heeft de VVD in elk geval een stempel op deze bestuursperiode gedrukt. Alhoewel duidelijk is dat zelfs op dit vlak onderhandeld is. Hun verkiezingsprogramma droeg immers de titel: Delft verdient meer!

Uit deze titel voor deze nieuwe bestuursperiode, spreekt de ambitie tot een gezonde economie en een college dat zich inspant om het goede te zoeken voor de stad. Daar staat de ChristenUnie van harte achter.

In aanloop naar dit akkoord hebben de coalitiepartijen input van de stad gevraagd en gekregen. Een goed initiatief. Voor de lezer is het echter niet duidelijk welke inzichten een plaats hebben gekregen in dit coalitieakkoord. De ChristenUnie is dan ook benieuwd hoe het college dat gaat verantwoorden aan de mensen die input hebben geleverd. En we waren enigszins verbaasd over het feit dat de oppositie niet was uitgenodigd, 7 mei j.l. bij de inspraak van de stad op het coalitieakkoord.

Het collegeakkoord is een akkoord op hoofdlijnen, hoewel er soms opvallende concretiseringen gegeven worden (bijvoorbeeld: open source software, 3D bestemmingsplannen, dienstencheques) , waar je als lezer nog niet het nut en de noodzaak van kunt duiden. We wachten de concrete voorstellen maar af voor we ons daar een oordeel over zullen vormen. Dat het een akkoord is op hoofdlijnen biedt ruimte. Ruimte voor input uit de stad, maar ook ruimte voor ideeën van de oppositie. Het is belangrijk dat ook de stem van minderheden, in de stad én in de raadszaal, meetelt. Als ChristenUnie hebben we die ruimte de afgelopen jaren gevoeld. En we hopen op een voortzetting daarvan in de komende periode. Ook coalitiepartijen moeten de ruimte krijgen om eigen accenten te leggen. Dan floreert de democratie en dat verdient Delft ook.

Terecht stellen de coalitiepartijen vast dat er drie grote opgaven zijn voor de stad: grote projecten, stimuleren van werk en de decentralisaties. Het coalitieakkoord bevat dan ook veel goede zaken, die in lijn zijn met het verkiezingsprogramma van de ChristenUnie, zoals:

• Meer stad, minder overheid – dat past bij onze visie op de samenleving
  • Afval als herbruikbare grondstof – daar is een wereld te winnen
  • Een meerjarige visie op de buitenhof – de CU vraagt daar al jaren om
  • Een betere visie op kenniseconomie – voor alle niveaus en verbonden met MKB
  • Solide financiële spelregels – zodat we problemen niet voor ons uitschuiven
  • Het besef dat inbreng van de stad een verrijking is op elk beleidsonderdeel

Een aantal voornemens roept vragen op. Ik noem er een paar:

• De samenwerking met Leiden – Is het niet al te druk met regionale samenwerkingsverbanden?
  • Betaald fietsparkeren – het moet immers altijd mogelijk zijn om je fiets gratis in de buurt van het station te parkeren, zonder overlast in de wijk er omheen
  • Minder regels voor evenementen – de regels zijn er vanwege de complexe belangenafwegingen bijv. ten aanzien van overlast – kunnen dus niet al te makkelijk geschrapt worden
  • Er is geen wethouder welzijn of wijken meer. Is dat vergeten of een bewuste keus?

In een gezamenlijke oppositieverklaring, eerder vanavond overhandigd, hebben we laten zien dat we een aantal zaken missen in dit coalitieakkoord. En dat we ondanks verschillen kunnen én willen samenwerken met oppositie én met coalitie. We vragen de coalitie deze input mee te nemen in de verdere uitwerking van de plannen.

Als ChristenUnie voegen we daar nog twee zaken aan toe die we missen:

• Aanpassing van de bloktijden in de binnenring (in de verkiezingskrant van de BVOW heeft een forse meerderheid van de partijen (m.u.v. Stip, GL en PvdA) aangegeven zich te willen inzetten voor het terugdraaien van de bloktijden naar 16u)
  • Een complete herziening van het subsidiekader passend bij de participatiesamenleving

Maar als we ons beperken tot hoofdlijnen, dan willen we ten aanzien drie onderwepen een extra oproep doen aan dit college. Te weten "Regie", "Samenleving" en "Kwetsbare groepen".

Regie

Het coalitieakkoord staat bol van het woord regie / regiegemeente. Op zich staat de ChristenUnie achter: minder overheid, meer stad. In de afgelopen collegeperiode hebben wij als ChristenUnie regelmatig debat gevoerd met wethouder Vokurka, over Delft als regiegemeente, want dat kan nogal verschillend worden opgevat / uitgelegd. Ons pleidooi was én is dat portefeuillehouders duidelijk moeten maken wat ze met dit begrip op een specifiek beleidsonderdeel bedoelen. In die zin bevreemdt het ons overigens dat er één wethouder is die regie in zijn portefuille heeft. We roepen alle wethouders op om in hun portefeuilles te blijven uitleggen hoe regie wordt uitgewerkt.

Samenleving

De ChristenUnie vindt het van wezenlijk belang dat de samenleving meer ruimte krijgt in de zorg voor elkaar, en de zorg voor de leefomgeving. We vinden het een goede ontwikkeling als de overheid durft los te laten. Wat ons betreft krijgen professionals veel ruimte, ook diegenen die werken in de sectoren die via de decentralisaties onder verantwoordelijkheid van de gemeente komen te werken. Wel hebben we al eerder grote vraagtekens gezet bij de overheveling van gemeentetaken naar de Markt – bijvoorbeeld in de voorgenomen aanbesteding Gezond en Wel.

De samenleving kan veel zelf – of het nu gaat om buurthuizen, groenonderhoud of mantelzorg. De overheid mag daar dankbaar (!) gebruik van maken. Maar ook beseffen dat ook dat soms geld kost. De menskracht leveren vrijwilligers, maar gebouwen, materialen of scholing en ondersteuning kosten geld. Onze oproep is dan ook: een overheid die meer van de samenleving verwacht, moet ook willen investeren in dit kapitaal. En niet alleen bezuinigen. Want dat besef, en de vraag: wat heeft de samenleving nodig om tot bloei te komen, mist in dit akkoord behoorlijk.

Kwetsbare groepen

Verder bevreemdt het de ChristenUnie dat in dit coalitieakkoord het woord ‘ouderen’ niet een keer terugkomt. Ja, er wordt gesproken over extramuralisering, decentralisaties, woonservicezones. Maar niet over partners van  mensen met dementie die bang zijn dat dagbesteding of casemanagement stopt. Er wordt niet gesproken over ouderen die bang zijn niet meer in een verzorgingshuis terecht te kunnen als dit nodig is. Er wordt niet gesproken over mensen in de sociale werkplaats die niet weten wat alle veranderingen voor hen betekenen. Allemaal dingen die in campagnetijd toch duidelijk in de stad gevoeld en gedeeld werden.

Voor de ChristenUnie is een (kleine) overheid er vooral ter bescherming van kwetsbare groepen. Onze oproep is dus: Heb voldoende aandacht voor bijvoorbeeld ouderen, mensen met dementie, mensen en kinderen in armoede, mensen met schulden, mensen die laaggeletterd zijn, jongeren met een alcoholverslaving, enz.

Samenwerken

Voorzitter. De ChristenUnie is dankbaar dat we met twee zetels in de nieuwe raad zijn gekomen. Ons geluid is gehoord, en mensen herkennen dat. We zullen ons met dubbele energie dichtbij mensen en dienstbaar aan de stad inzetten voor deze stad – want dát verdient Delft.

De ChristenUnie zal instemmen met de benoeming van de voorgedragen wethouders. Hen wacht een zware, maar ook prachtige verantwoordelijkheid. Vanuit dat besef bid ik het college, maar ook de hele raad, voor de komende periode veel wijsheid en inspiratie toe. En bovenal wens ik u Gods zegen.

Reacties op 'Reactie ChristenUnie op coalitieakkoord'

Archief > 2014