Vooroverleg bouwvergunning hoeft echt geen 1165 euro te kosten

DSCF2316.jpgwoensdag 22 januari 2014 22:34

College past tarieven ‘Vooroverleg Bouwvergunning’ drastisch aan na motie ChristenUnie

Bij de begrotingsbehandeling, najaar 2013, presenteerde het college plannen om een kostendekkend tarief voor Vooroverleg in te voeren van €1165,-. De ChristenUnie vond dit een afschrikwekkend hoog tarief, dat bouwplannen in de kiem zou kunnen smoren. Bovendien doet één tarief geen recht aan het verschil aan de complexiteit van bouwplannen.

Daarom diende de ChristenUnie, samen met de VVD, een motie in om meerdere tarieven uit te werken voor verschillende vormen van vooroverleg. Ook moest informatievoorziening op de site van de gemeente helder maken welke vorm van dienstverlening men voor welk tarief kan verwachten.

Het college wilde eerst liever afwachten of er behoefte zou ontstaan naar dergelijke dienstverlening. Een grote meerderheid van de raad schaarde zich echter achter de motie, omdat voorkomen moet worden dat mensen met bouwplannen afgeschrikt worden door een tarief van €1165,-.

Het college heeft deze motie onlangs verwerkt in een collegevoorstel. Het voorstel laat zien dat er inderdaad verschillende vormen van vooroverleg mogelijk zijn, met daarbij behorende tarieven. Wat de ChristenUnie betreft zien de voorstellen er goed uitgewerkt uit. Als je bouwplannen hebt, is het duidelijk wat je van de gemeente kunt vragen tegen welk tarief. Dit schept veel meer duidelijkheid en getuigt van een dienstbare overheid. We zullen dan ook instemmen met dit collegevoorstel.

Zo zie je maar dat je ook als kleine oppositiepartij constructief kunt meebouwen aan een betere dienstverlening voor alle burgers van Delft.

Reacties op 'Vooroverleg bouwvergunning hoeft echt geen 1165 euro te kosten'

Archief > 2014