Raad klaar voor het reces

1kfiXxrLgK.jpgvrijdag 19 juli 2013 09:42

In de laatste raadsvergadering, van 12 juli jl., moesten er nog flink wat agendapunten worden afgewerkt. En zo spraken we op één avond over: De oprichting van de metropoolregio, Een kinderopvangregeling voor mensen in de reïntegratie, Een kunstwerk in de Hamtunnel, Het De Vries van Heijstplantsoen, Ondersteuning aan ZZP-ers, De Nieuwe Langedijk, Een bonnenquotum , Een pand aan de Hugo de Grootstraat.

Zonder bespreking werd op deze avond ook per hamerslag, dus zonder verdere discussie, de jaarrekening en het jaarverslag vastgesteld. Tijdens de commissiebehandeling waarin deze stukken wel werden besproken, bleef het ook tamelijk vlak. Terwijl de jaarrekening en het jaarverslag toch hele belangrijke documenten zijn waarmee je als raadslid je controlerende rol kunt vervullen. Natuurlijk was iedereen tevreden over het feit dat ook in 2012 de rekening positief is afgesloten. En natuurlijk nemen gedane zaken geen keer. Toch heb ik het gevoel dat we als raad een kans laten liggen om het college dringend te bevragen op de effectiviteit van het gevoerde beleid. Ik heb er wel aandacht voor gevraagd, dat de raad voortaan eerst de jaarrekening en het jaarverslag zou moeten vaststellen, voordat de kaderbrief besproken wordt. Dat schijnt in de planning lastig te zijn, maar je moet het gevoerde beleid toch eerst evalueren, voor je zinvolle kaders kunt schetsen voor het komende jaar?

Ook de andere agendapunten waren in de voorafgaande maand in de commissies al voorbesproken. Daardoor kon het debat in de raad zich toespitsen op een beperkt aantal punten. In de commissie Middelen en Economie hadden we als CU forse kritiek op de plannen van het college om de regeling voor OZB compensatie aan startende ondernemers te handhaven. De regeling blijkt nauwelijks te worden gebruikt, maar kost wel ambtelijke inspanning. Desondanks besloot het college door te gaan met deze regeling door deze meer onder de aandacht te gaan brengen. We bleken niet helemaal alleen te staan in onze kritiek. Ook de PvdA vroeg zich af hoe zinvol de regeling is. Zij namen vervolgens het initiatief om te kijken of het budget dat gereserveerd is voor deze regeling ook zou kunnen worden ingezet om ondersteuning te bieden aan ZZP-ers in financiële problemen. Uit het jaarrapport van het Instituut Sociaal Raadslieden, dat we ook deze maand in de commissie (S&V) bespraken, bleek dat er een groep ZZP-ers is die forse financiële problemen heeft, maar van sommige regelingen alleen gebruik kunnen maken als ze stoppen met werken en een uitkering aanvragen. Dat is ongewenst. Tijdens de raadsvergadering is het college door een breed gesteunde motie “werk moet lonen – ook voor ZZP-ers” opgeroepen om deze doelgroep beter te ondersteunen. En daar zijn we blij mee.

Als het aan de gemeente Delft ligt komt de metropoolregio er. Alleen SP, Onafhankelijk Delft en Leefbaar Delft waren tegen. We hebben expliciet aangegeven dat we een metropoolregio met een beperkt takenpakket (vervoer een economie) willen. Uitbreiding van taken kan, wat de ChristenUnie betreft, alleen als de metropoolregio op de eerste twee onderwerpen haar meerwaarde heeft bewezen, en als duidelijk is waarom onderwerpen niet beter lokaal of provinciaal kunnen worden geregeld. We hebben (met o.m. VVD en PvdA) een Amendement ingediend om het Dagelijks Bestuur van de metropoolregio te vergroten van 3 naar 5 leden. Het DB bestaat volgens de voorstellen uit de burgemeesters van Den Haag en Rotterdam, aangevuld met een derde persoon. Zoals Wim in de commissie treffend verwoorde: “Dan weet ik wel wie er steeds koffie moet halen.” Het amendement om het DB uit 5 personen te laten bestaan is met een ruime meerderheid aangenomen.

En zo sloten we met een volle agenda een vol jaar af. Het laatste volle jaar van dit college en deze raad. Na de zomer gaan we weer verder. En intussen gaan we ons bezinnen op het nieuwe verkiezingsprogramma. Want de dag van de gemeenteraadsverkiezingen van volgend jaar komt al weer snel dichterbij. Het belooft een mooie zomer te worden.

16 juli 2013
Joëlle Gooijer – fractievoorzitter ChristenUnie

Reacties op 'Raad klaar voor het reces'