Buurthuis Voorhof

maandag 04 februari 2013 22:01

Half januari spraken we in de commissie Samenleving en Volkshuisvesting, op verzoek van onze fractie, over het buurthuis Voorhof II. Er zijn initiatieven in de wijk om dit buurthuis van de gemeente over te nemen, en we wilden weten met welke intentie het college deze plannen benadert.

Als gevolg van de bezuinigingen, heeft het college besloten om in elke wijk nog maar één buurtcentrum te handhaven. Dat betekent dat in de loop van dit jaar een aantal buurthuizen de deuren moet sluiten. Voor de wijk Voorhof was dit besluit van meet af aan omstreden. Het buurthuis Voorhof II is goedbezocht, er was zelfs nieuwbouw gepland. Er is een reële angst dat voor veel gebruikers van het buurthuis (waaronder veel kwetsbare kinderen) de gang naar de Vleugel te ver is.

In de wijk heeft een aantal mensen het initiatief genomen om te bekijken of het buurthuis open kan blijven, zonder dat dit de gemeente geld kost. Zij zijn daarover in gesprek met de gemeente. Gesprekken daarover verliepen aanvankelijk nogal moeizaam. Daarom werd de gemeenteraad benaderd. De wethouder wilde eigenlijk pas met de commissie in gesprek als alle gesprekken (en onderhandelingen) met de initiatiefnemers zijn afgerond. Wij wilden echter graag tijdens dit proces van de wethouder vernemen met welke intenties, en onder welke randvoorwaarden de wethouder in gesprek is met de initiatiefnemers. Om te voorkomen dat er straks, als de gesprekken zijn afgerond, niets meer te redden valt.

De ChristenUnie is erg blij met dit initiatief. Waar bewoners zelf de verantwoordelijkheid op zich nemen om in hun vrije tijd bij te dragen aan de leefbaarheid van hun wijk. We geloven in de kracht van de samenleving, en vinden ook dat de gemeente er hard aan moet werken om dergelijke initiatieven mogelijk te maken. Natuurlijk zijn financiën een belangrijke randvoorwaarde. Maar ook zonder de portemonnee te trekken, kan de gemeente initiatieven warm onthalen. Dat warme onthaal missen we bij dit college nog wel eens (zie ook Nusantara). De wethouder wilde verder niet ingaan op de door ons gevraagde randvoorwaarden, omdat hij niet via de commissie met de initiatiefnemers wil onderhandelen. Dat begrijp ik. Maar dan hoop ik dat de initiatiefnemers wél tijdig en volledig geïnformeerd worden over de randvoorwaarden waaronder hun initiatieven haalbaar zijn. We volgen de ontwikkelingen op de voet. En trekken zo nodig aan de bel.

De wethouder gaf aan dat hij goede moed heeft dat de gemeente er met de stichting Voorhof uit gaat komen. En daar zijn we blij mee.

Joëlle Gooijer-Medema

Reacties op 'Buurthuis Voorhof'