Opnieuw alternatieve begroting oppositiepartijen in gemeenteraad

woensdag 28 oktober 2009 20:42

De fracties van CDA, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP in de Delftse gemeenteraad hebben op 23 oktober jl. voor het tweede achtereenvolgende jaar een alternatieve begroting 2010-2013 gepresenteerd.

De titel van deze alternatieve begroting heet "Kiezen voor de inwoners van onze stad!"

In het besef dat de collegepartijen dit jaar een enorme kluif hebben gehad aan het opstellen van een begroting voor de jaren 2010-2013 en onder het uitspreken van waardering dat het college erin is geslaagd ook voor 2010 een sluitende begroting te maken, is er desondanks gekozen voor het opstellen van een alternatieve begroting.

Dit vanwege het feit dat de actualiteit vereist dat sommige zaken meer aandacht verdienen.
Een van die onderdelen is de situatie in Buitenhof-Noord. De (landelijke en regionale) pers hebben hierover uitvoerig bericht. CDA, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP zijn van mening dat met voorrang moet worden geïnvesteerd in deze buurt.
Een ander actueel punt is de voorgenomen bezuiniging van het college op het toezicht op enkele speeltuinen. De fracties zijn van mening dat deze moet worden teruggedraaid. Het college heeft deze handschoen opgepakt, want al tijdens de Algemene Beschouwingen van 27 oktober heeft wethouder Koning toegezegd mee te gaan in het terugdraaien van het eerder geformuleerde bezuinigingsvoorstel.
Verder zijn er voorstellen ingediend voor extra cameratoezicht bij Station Delft Zuid en een reserve voor onvoorziene risico's bij het Spoorzoneproject (zgn. SOS),

In het kader van de infrastructuur willen CDA, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP meer geld uittrekken voor extra fietsstallingsplaatsen in de toekomstige fietsenstalling bij station Delft, de bezuinigingen op wegenonderhoud ongedaan maken en de aanschaf van extra digitale borden die bewoners en bezoekers van onze stad informeren over parkeer(on)mogelijkheden.

Een derde peiler betreft het uittrekken voor een subsidie voor het Vermeercentrum voor 2010. De gemeenteraad heeft destijds voor 2009 onder voorwaarden een extra bedrag aan subsidie toegezegd en inmiddels toegekend, voor 2010 was ook een bedrag gevraagd. De Stichting Vermeercentrum heeft hiertoe een beleidsplan opgesteld en ingediend. CDA, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP vinden dat de raad met de eerder uitgestrekte hand ook voor 2010 (als laatste) een subsidiebedrag beschikbaar moet stellen.

Tenslotte zijn CDA, Stadsbelangen en ChristenUnie/SGP van mening dat de Onroerend Zaaksbelasting (OZB) niet onevenredig mag stijgen.

Ter dekking van al deze voorstellen steken deze fracties ook de hand in eigen boezem door voor te stellen de (eigen) fractievergoeding te verlagen.

Wie meer wil lezen, klik hier.

Reacties op 'Opnieuw alternatieve begroting oppositiepartijen in gemeenteraad'