Bus 62 – Wethouder voert motie niet uit…

Buslijn62-1donderdag 22 september 2016 17:27

Ondanks onze inspanningen zal buslijn 62 met ingang van de nieuwe dienstregeling niet langer langs de verzorgingshuizen Stefanna en Abtswoude rijden. De motie, die de raad op 2 juni aangenomen heeft om dit te voorkomen, heeft de wethouder niet uitgevoerd! De Metropoolregio besloten de OV-plannen ongewijzigd vast te stellen.

In de commissievergadering van dinsdag 20 september werd wethouder Harpe ter verantwoording geroepen over het niet uitvoeren van de motie. Dit is wat we hebben ingebracht:

1. De wethouder geeft inhoudelijke argumenten waarom hij de motie niet wil uitvoeren. Volgens hem kost de voorgestelde aanpassing geld, en hij verwijst naar de goedkeuring op de plannen van reizigersvereniging Rover. Net als in de commissievergadering van 24 mei én in de raad van 2 juni hebben we deze argumenten weerlegd: de motie roept ook op om de lijn in te korten – maar op een andere wijze als de metropoolregio voorstelt. Kostenneutraal zou dus moeten kunnen. Rover heeft ingestemd met de plannen omdat ze liever kozen voor een half uursdienst, dan voor een langere route. Dat betekent niet dat ze blij zijn met het schrappen van de lus langs de verzorgingshuizen. Op basis van deze discussie - en dus ondanks de argumenten van de wethouder - besloot de Raad in meerderheid om de motie te steunen. In de brandbrief hebben we de argumenten van de wethouder overigens weerlegd.
  2. De wethouder heeft één dag na de laatste raadsvergadering een brief naar de Raad gestuurd dat hij de motie niet uitvoert – hierdoor ontnam hij de raad de mogelijkheid om nog invloed te hebben. We hebben als CU daarom het initiatief genomen voor een brandbrief richting de Metropoolregio om de motie alsnog onder de aandacht te brengen van de bestuurscommissie, waar de 23 wethouders over de OV-plannen zouden beslissen.
  3. De wethouder heeft zijn verantwoordelijkheid onvoldoende genomen om de Raad tijdig te betrekken bij de OV-plannen. Het college schrijft op 15 april aan de Raad dat ze over de conceptreactie van het college op de OV-plannen graag in gesprek wil met de raad. Maar de wethouder laat passeren dat de commissie de brief op 24 mei agendeert, terwijl het college haar reactie al eerder wil (en zal) versturen. De commissie was in de veronderstelling dat Delft uitstel had gekregen voor haar reactie, maar dit blijkt later alleen te gelden voor de reactie van de Delftse raadsleden die in de Adviescommissie Vervoersautoriteit zitten. En daar wordt door de Bestuurscommissie niets mee gedaan.
  4. De wethouder zit met 22 andere wethouders aan tafel om te besluiten over de OV-plannen. Dat moet hij doen namens Delft. Het is zijn verantwoordelijkheid om ervoor te zorgen dat de Raad (en via de Raad de stad) haar mening kan geven over de conceptplannen. Het gaat immers wel over bushaltes die verdwijnen en niet meer terugkomen.

Vrijwel alle fracties uitten scherpe kritiek op de wethouder over zijn houding in dit proces. Tijdens de vergadering verschuilde de wethouder zich achter de ‘vastgestelde procedure’. Hierbij vergat hij te vertellen, en gaf niet toe, dat hij zelf anders had kunnen handelen.

In aanloop naar de raadsvergadering beraden we ons, mét andere fracties op eventuele consequenties hiervan.

Joëlle Gooijer
fractievoorzitter

160602 motie bus 62 CU SP CDA259,9 kBapplication/pdfdownload
160627 College van B&W- afdoening motie Vervoerplannen 2017 inzake lijn 62683,6 kBapplication/pdfdownload